måndag 5 september 2011

Det där med gluten

Bild lånad från tasteline.se
3 dl maizena
2 tsk bakpulver
0.5 tsk salt (blanda ihop)
3 dl mjölk (hälften först, ihop med äggen tar du resten)
2 ägg
2 msk olja
smör till järnet

Idag hade vi våffelpremiär, det vill säga premiär sedan det blev klart med dotterns glutenintolerans. Faktiskt så blev det riktigt goda våfflor, krispiga och fina. Barnen fick sylt och banan till sina, jag åt mina med skinka och årets sista trädgårdsmorötter. Och så går det ju snabbt!

Nästa vecka ska vi på första återbesöket för glutenintolerans (blodprov, vägning och mätning). Hon har fått "rätt" mat i nära tre månader nu och mycket har hänt med henne sedan dess. Både vi som föräldrar och andra som träffar henne märker vilken pigg tjej vi har nu! Jättekul! MEN, jag får ofta frågan om det inte är jättejobbigt att göra annan mat och va synd om oss/ henne som har glutenintolerans.. Med mera.. Men, många har bra koll på att det finns bra alternativ i affärens allergihyllor. Fast visst är det dyrt?

Men det är inte synd om oss! Det är inte synd om henne! Sträcker hon sig efter vårt bröd eller våra flingor så är hon redan van att få ett nej, "du får ont i magen av det brödet"- svar från oss. De alternativ som finns till bröd, mjöl, flingor är bra grejer! Dessutom är produkterna kraftigt subventionerade av Landstinget så vi betalar inte mycket för hennes mat alls. Och jag trodde nog till en början att vi inte alls skulle kunna äta pizza, pannkaka, våfflor och lasagne men faktum är att det är inte en märkbart stor skillnad på att äta glutenfria alternativ. Smakar bra! Den lilla uppoffring det är att hålla ordning på vad hon kan äta och inte är en sådan liten liten uppoffring att det knappt märks, då med tanke på utvecklingen vi fått se sedan maj..

Och sen vill jag bara tillägga att Internet är ju en Ovärderlig Hjälp. Vad man än vill baka eller laga så kommer det upp mängder med alternativa recept med hjälp av Google. Det är bara att sätta "glutenfri" framför det man vill göra. Lätt som en plätt!

Så..

Ville bara säga det..

2 kommentarer:

  1. Skönt att det funkar så bra med glutenfria kosten och att er lilla tjej mår toppen igen!

    SvaraRadera
  2. Härligt att det funkar så bra. Tycker att det finns hur mycket bra glutenfria recept som helst på nätet o varje gång jag hittat ett tänker jag att jag ska skicka det till dig. Det vet vi ju båda hur bra det gått.....

    SvaraRadera

Vad glad jag blir när du skriver en liten hälsning till mig!