lördag 5 januari 2013

Brie och skogsstjärna

Åh så gott med Brietårta. Bara sådär. Vi hade en brietårta liggande i kylen och passade på att förgylla lördagsmiddagen (korv..) med en brietårta. Det är ju hur enkelt som helst och blir också väldigt väldigt gott. Gjorde på vad som fanns hemma och då blev det valnötter och körsbärstomater men lite ringlad honung över. Skjuts in i ugnen 10 minuter på 200 grader. Gott!!

 Idag har vi haft makens faster och kusin här på lunch och kaffe, även mina svärföräldrar. Sedan många är traditionen att träffas just på trettondagen och så gjorde vi även i år! Serverade kycklinggryta och risoni till lunch och sen kaffe i kopparna med skogsstjärna på. Just denna servis har min mormor samlat till mig och jag fick under många år koppar och assietter både till födelsedag och jul. Som tonåring var det kanske inte den hippaste presenten men nu i vuxen ålder är jag väldigt glad att ha den fina servisen!

Lördagskväll! Vad gör ni? Vi ska kolla Mamma Mia här och njuta av lugnet och ledigheten..

21 kommentarer:

  1. Den är jättefin din servis! Min mormor samlade också på en servis till mig och det är som du säger något man verkligen uppskattar nu.
    Hoppas att hostan börjar ge med sig.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. söta koppar... själv har jag mina syrenkoppar som inte kommer fram allt för ofta, men fin är de!
    Här tittar vi på sagan om de två tornen, sämst i triologin om man frågar mej, men det får gå! :-)

    SvaraRadera
  3. Mmm, det där såg gott ut!
    Ojoj, sorry att jag var otydlig. Jo, pennan håller du just där du vill ha skärpan, alltså där droppen kommer över vattenytan. Pennan hjälper dig att kunna ställa in skärpan... sen kan du låta dropparna falla och du kan börja fota :)

    Lycka till *ler*

    kram kram Malin

    SvaraRadera
  4. Tack för påminnelsen. Tog just ut min Brietårta från ugnen. Hade glömt att vi hade en.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  5. Brietårta lät smaskigt! Hmm undrar var jag har min kaffeservis, precis likadan som din, tror den ligger i en kartong någonstans!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  6. Ang kameran, så kan jag inte så mkt än, men märker att den är mkt mer ljuskänslig, korten blir mkt finare i både ljus och skärpa!
    Man märker att kvaliten är mycket bättre!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Det ser ju väldans gott ut. Känns som man äter upp den ganska fort när den är sådär härligt mjuk och ljummen. Kram mia

    SvaraRadera
  8. Mumma, vad gott det ser ut!
    Så synd att det bara är jag som gillar brie i det här huset... För man kan väl inte äta upp en hel sån själv? Eller?
    Kram

    SvaraRadera
  9. Snaskigt! Här bjussade maken på två rätters. Och jag på glass. Tecknat med busarna o lite virkning...

    SvaraRadera
  10. Mmmmm! Det ser jättegott ut. Älskar ost.

    KRAM

    SvaraRadera
  11. åh de där kopparna är så fina!! gott ser det ut också. kram Nilla

    SvaraRadera
  12. Älskar brie tårta, nom nom.
    Kram

    SvaraRadera
  13. Är galen i ost! Så gott med varm brietårta!

    Söndagskram! Anna

    SvaraRadera
  14. Såg fantastiskt gott ut! Och vilka vackra koppar!

    Kram, Sofie

    SvaraRadera
  15. Brietårta mums! Jag har en halv liggandes i kylen. Kanske blir något till kvällen?! Servisen var ju jättefin, men jag vet vad du menar. Min morfar köpte sådana där saker till mig när jag fyllde och i julklapp inte så kul då, men idag uppskattar jag det.
    Önskar en skön söndag!
    Kram
    Anneli

    SvaraRadera
  16. Tack så mycket för ditt svar :)
    blir att färga ljusbrunt, lär dock ta ett tag då rött är riktigt svårt att få ut ur håret.
    Gott det där såg ut :)

    SvaraRadera
  17. Brietårta så gott och kaffekopparna är super söta.

    SvaraRadera
  18. Tomaterna var en ny variant för mig! Nötter och honung är oemotståndligt! Gärna färska fikon som får gå med in i ugnen. Mmmmm!
    Ja det stämmer att det är kattunge på ingång! Audrey 12 v och även hennes äldre halvsyster Olivia (1,5år) kommer om ca 3v. Är så vansinnigt tomt efter Stubben som dog av ålder och Essie som oförklarligt gick bort bara 3 månader efter att vi fått henne. De nya missarna är brittiskt korthår precis som Essie. Det ska bli så himla roligt! Jag har lyckats omvända min man till att gilla katter! Nåja, det tog inte så lång tid. När Stubben skulle flytta till oss sa jag att det var på gång, så sa M att han inte ville ha något kattkräk. Så sa jag att han nog skulle ändra sig när han "fick lära känna Stubben". Och så blev det. Vi är lika sålda på katt båda två och det var han som tyckte att vi skulle ta Olivia oxå, vi tittade först bara på Audrey.
    Ha en fin vecka! Kram

    SvaraRadera
  19. Jag fick Blå blomster av min mormor och tyckte inte om paketen som var orange och blårandiga från Duka. Men vad jag uppskattar dessa idag! Vi använder dom ofta.
    Anita

    SvaraRadera

Vad glad jag blir när du skriver en liten hälsning till mig!