söndag 17 april 2011

Mersmak!!

Sol hela helgen! Känner att kinderna fått färg även denna söndag, det hettar i hela ansiktet och då har jag ändå inte suttit och solat utan mer bara rört mig utomhus hela dagen. Snacka om mersmak av mer ledighet, mer fixa hemma och mer njuta av att ta det lite som det kommer. Och snart... jag är ledig hela fem dagar nu i påsk och det ska bli otroligt skönt! Först väntar bara tre intensiva jobbdagar, mycket som ska hinnas på kort tid när det väntar storhelg!

Ärligt, hon tycker det är kul att få vara med i mattan men denna bild säger verkligen nåt annat..
Andra och sista odlingslådan på plats!

Och där har vi mersmak nummer II för dagen. Nu har vi satt morötter, rädisor, dill och mynta (ja ni, undra om vi kommer att äta den där myntan...). Har med sonen satt jättesolrosor i kruka och sått fjärilsblommor i slänten. Gett gödsel till jordgubbsplantor som finns sedan innan. Under denna odlingsperiod har vi förstås pratat med grannar och hört oss för om olika tips och råd för att lyckas med odlingen. Och det är då det uppstår ett spontant behov av att utöka detta odlande. Hör bara vad duktiga människor odlar, som vi känner; vitlök, ruccola, spenat, potatis, lök, gräslök.. Och säkert mer som jag inte kommer ihåg.

Tankemässigt har jag så svårt att bara vara lite nöjd över det vi gjort utan börjar direkt dividera med mig själv om vi inte ska ta och sätta lite vitlök. Och tomater när vi ändå håller på. Varför tar vi inte och gör potatisland av hela trädgården när vi ändå håller på? Och när vi ändå odlar all potatis - ska vi inte ta och sälja lite då? Kanske skaffa bi, göra egen honung? Byta inriktning, säga upp mig och börja leva enbart på det vi själva odlar. När vi ändå håller på?

Och svara mig den som kan. Vad skulle vi bygga den där första odlingslådan för? Det var när vi byggde den som som nya underliga hittills okända behov kom upp till ytan!

3 kommentarer:

  1. Var glad och nöjd med det som är.
    Tror inte er förbrukning av vitlök är så stor - köp de vitlökar ni behöver på torget...
    Njut av våren! / Mamma

    SvaraRadera
  2. Haha.... ja man är bra på att skapa sig "behov" helt enkelt. Oavsett vad det gäller tror jag :)
    Var nöjd med det ni redan planterat vettja.
    Kram Jenny

    SvaraRadera

Vad glad jag blir när du skriver en liten hälsning till mig!