onsdag 29 juni 2011

Tio saker du inte visste?

För ett tag sen skrev Marta om det här på sin blogg. Nu har jag klurat ett tag och ska se hur jag lyckas att formulera tio saker om mig själv som kanske inte så många vet..

  1. Jag är en jäkel på att räkna bokstäver i ord. På någon sekund kan jag tala om att det är 13 bokstäver i ordet apelsinklyfta och 17 i motorsågsmassaker. Var det nån som kollade? Trodde väl det.. Vet inte hur jag kom på detta lilla partytrick men det är rätt kul i alla fall. När jag talat om några ord på typ tjugo bokstäver brukar nån smart en fråga om antalet bokstäver i acitylsalicylsya, där nånstans brukar jag tröttna..
  2. Under min bostadskarriär har jag renoverat totalt tre badrum! Inte själv förstås men med hjälp av hantverkare. Den första lägenheten var min egen tvåa i stan, det andra min och mannens gemensamma lägenhet och nu för ett och ett halvt år renoverade vi badrummet i huset. Sistnämnda var det mest omfattande, vi bytte plats på lite grejer och skaffade också en bastu som vi är väldigt nöjda med.
  3. Jag har sprungit Göteborgsvarvet två gånger, Stockholm halvmarathon en gång. Jag skulle göra den svenska klassikern och genomförde först Lidingöloppet, sen Vasaloppet Öppet spår och sen Vätternrundan. Under Vätternrundan cyklade jag i en stolpe jag inte såg (jag var trött då.., hade cyklat 20 mil) och fick en spricka i armen. Cyklade klart de där jäkla tio milen runt Vättern med ganska mycket adrenalin och envishet i kroppen. Min man simmade i Vansbro den sommaren, jag stod på land med armen i gips och var gravid fast jag inte visste det just dåå.
  4. Räknade efter hur länge jag bott i Linköping. Jag flyttade hit -97 för att läsa en kurs på universitetet och har, så när som några månader i Bryssel, bott här sedan dess. Där jag och familjen bor nu är det nionde boendet på 14 år. De första åren var ett virrvarr av andrahandskontrakt och tillfälliga boenden, nu är vi inne på tre år här på Enhagsvägen!
  5. Försöker tänka efter vad min favoritmat är och det får nog bli sushi! Just nu finns det inte jättenära till ett sushiställe så det blir inte superofta men när det väl blir av är det alltid lika gott! Mycket wasabi och soja ska det vara! Det är också det jag och Jonas åt vår första date - med cola light till!
det var lite svårt det här..
6 Två gånger i mitt liv har jag bott utomlands. Den första gången var jag 19 år och hade precis tagit studenten. Då åkte jag till London ett år och jobbade som barnflicka i en svensk-amerikansk familj. En erfarenhet som denna eller liknande hoppas jag att alla tar chansen att göra/ om man vill förstås. Jag lärde mig massor det året - även om jag tror att jag insåg det först efteråt! Den andra gången var 2002 och jag var 25, då åkte jag till Bryssel och bodde jobbade WorldClass ett halvår. Många i Belgien pratar hygglig engelska så jag kunde hanka mig fram på det sättet. Bryssel är verkligen "nära allt", Paris London Amsterdam mm. Har så här i efterhand alltid en större längtan efter att åka tillbaka till London än till Bryssel - det är den häftigaste staden jag varit i (har ju aldrig varit i NY..)
7 Under ganska många år jag instruerat gruppträning på några anläggningar här i stan. Det har varit lite olika typer men mestadels aerobic, step, bodypump och spinning. Åren som singel i stan var gymet mer som en fritidsgård och alla tillfällen där med goa kompisar kommer jag alltid minnas med en liten guldkant! Och som grädde på moset tänker jag på alla gånger vi åkt på convent och tränat som galningar en hel helg - inget partyliv i Stockholm sen inte utan go mat och godis på ett hotellrum ihop med vännerna.
8 Det som förmodligen alla vet (som läst ända hit) är att jag är mamma till två. Dagen efter min 30-årsdag kom Herman till världen. Jag gick över tiden två veckor och lovade mig själv att jag skulle äta massa chips om jag fortfarande var gravid just på min födelsedag. Det var jag och det gjorde jag. Om det var chipsen eller naturen som gjorde att han föddes dan efter vet jag inte men det spelar ju längre ingen roll!
9 Jonas tycker att jag är bloggberoende. Kanske inte alltid så mycket av min egen men jag läser alla blogguppdateringar jag har i min länklista och utöver detta vännen Cathrines (skyddade) blogg, Pernilla Wahlgren (visst!) och ganska ofta Sanna Lundell. Attan att hon så sällan skriver om Mikael! Nu med Iphone är det ju väldigt enkelt att läsa några bloggar innan det är dags att släcka lampan om kvällen.
10 Av alla artister är Lars Winnerbäck min favorit. Har sett honom flera gånger och de konserter jag minns bäst är de gånger han spelat utomhus på sommaren och värmen och ljuset och musiken gjort att jag önskat kvällen aldrig ska ta slut.. Just nu hör jag honom på Spotify!

Made it!
Ha en underbar kväll!

1 kommentar:

  1. Wow det var inte dåligt!! Ha det bra Sara så ses vi! :)
    /Anneli

    SvaraRadera

Vad glad jag blir när du skriver en liten hälsning till mig!