måndag 12 december 2011

Ledarskapet i Ronja

Dags för sista uppgiften i chefsutbildningen - ledarskap i skönlitteraturen! Vi ska i grupper om två välja en skönlitterär bok och betrakta hur "personer agerar tillsammans med andra och hur förutsättningarna för agerandet ser ut". Jag har valt att läsa Ronja Rövardotter och tänkte ägna resten av kvällen åt att dricka the och få på pränt hur Ronja, Mattis, Birk och Borka har det där i Mattisskogen.
Så här ser omslaget ut till mig egen gamla Ronja-bok, jag minns att jag blev jättejättejätteglad när jag fick den i julklapp 1984 (inpräntat i pärmens insida, mammas prydliga handstil)
Och nåt eller några år efter kom Ronja på film, var förmodligen nån av mina första bio-upplevelser hemma i Arvika.
Och den här filuren, kanske ingen ledare sett till sitt beteende men dock, en hel del vishet i den gamle mannen.
Jag har testat att läsa Ronja för Herman några kvällar och han tycker allt att den är väldigt spännande, dock har han inte riktigt tålamod (än) till att lyssna på kapitel med såpass lite bilder som det är i Ronja. Han fascineras av rövarna och av grådvärgarna och vildvittrorna, rumpnissarna men kan nog med fördel vänta ännu nåt år innan han är stor nog att läsa den mer koncentrerat. Så, jag har ögnat min barndomsbok nu för att ta mig an uppgiften som ska examineras om en vecka..

Ha en skön måndagskväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad glad jag blir när du skriver en liten hälsning till mig!