måndag 21 mars 2011

Ett steg i taget!

Sedan förra veckan är jag med i en stegtävling på jobbet, under 4 veckor ska vi i lag om 5 i varje registrera våra steg via nätet. Målet är att varje deltagare ska gå 7000 steg i snitt per dag. Priserna man kan vinna är inget sensationellt, det handlar om vattenflaskor och reflexer och annat smått och gott. Men som anordnarna resonerar - bästa vinsten är förstås den egna hälsan! Och det slår mig. De dagar när jag cyklar till och från jobbet, kanske springer hem, tar en promenad på lunchen eller på kvällen, leder pass eller deltar på pass - de dagarna är det en baggis att få ihop 7000 steg, då är man ganska lätt uppe i över 10 000 steg!

Men om man BARA räknar de steg man går på jobbet eller BARA går hemma, då blir det inte mycket steg. Om man till exempel inte tänker sig för utan åker bil till jobbet, parkerar nära, tar hissen, hämtar alla papper i skrivaren på en gång, sitter på massa möte och sen stannar inne på lunchen - då når man inte mer än 2-3000 steg.

Så vad vill jag säga med detta!? Det är inte svårt att nå upp till de steg man behöver ta för att bevara sin hälsa men man behöver hela tiden göra aktiva val för att klara det. Både genom att tänka och välja vardagsmotion men förstås också vad man i tävlingen kallar "omklädd motion". Låter ju så enkelt men i en tillvaro med jobb, tider att passa, uppgifter att klara så gäller det att tänka till!

Ingen annan än jag själv kan ge mig min goda hälsa!

1 kommentar:

  1. Vardagsmotion är underskattat sätt att hålla sig frisk och kry. Frisk luft och lite rörelse på väg till och från jobbet verkar vara lite lyx som många verkar inte riktigt ha tid med. Eller rättare sagt tar sig tid till. Det är dumt för det är som du skriver det är bara jag som kan ge mig själv god hälsa och det behöver inte vara så avancerat och svårt. Mer vardagsmotion åt folket!!

    SvaraRadera

Vad glad jag blir när du skriver en liten hälsning till mig!