torsdag 13 januari 2011

Att uppfostra en östgöte

Det här jag skrivit om förut. Jag har skrivit om sonen och hans tilltagande östgötska dialekt. Jag har skrivit att både jag och Jonas trodde att värmlandsvistelsen över jul skulle dämpa den här dialekten. Jag har skrivit att vi hade fel.

Men jag skriver om det igen, för det blir bara värre. Och missförstå mig rätt ni som är östgöttar och läser den här bloggen, jag tycker att det är en ganska cool dialekt men hade kanske inte tänkt mig att mina barn skulle anamma den. I alla fall inte hårt!
Men om ni hörde Herman prata kanske ni skulle förstå mig..
Han säger:
åtta, neje, teje
feika (fika)
en två trei fyjra
bygga tourn
potatijs
höus (hus)
tittu(ö)t

Jag vill inte tillrättavisa honom på något sätt utan nöjer mig oftast med att upprepa samma ord i en ny mening. Det är ju inget fel på det han säger, bara att dialekten är svårslagen! Och jag lovar! Det finns inte ett barn eller en fröken eller nån annan jag känner som pratar så brett som han! Kanske ska vara glad åt det, det kanske då är en fas som går över? Eller i alla fall mildras!

Och idag säger han så här:
mamma, det kliar så dant i nacken.

Idag har han i alla fall gjort skridskodebut! Han tyckte det var kul! Humöret var gott och det bådar ju förstås bra för framtiden och nya äventyr på isen!

3 kommentarer:

  1. Skrattar högt när jag läser om Hermans östgötska dialekt. Jubel!! Två värmlänningar blev en östgöte (eller 2 för snart börjar ju Edith också jiddra lite östgötska).

    Östgötska är ju charmigare än min Max som pratar stockholmsdialekt. E:ar väldigt när han pratar.. nu har det minskat men det har hållt på några år nu...
    Herman kommer säkert att prata mindre brett när han blir lite större... Du bara måste ju spela in honom när han pratar så han får höra när han blir en stor kille. (man)
    kram

    SvaraRadera
  2. Talpedagog kanske? Vad som helst...men, tycker faktiskt det börjar ordna upp sig lite. Ord som körv, jale mm blir allt vanligare (hurra)

    SvaraRadera
  3. Åååå det är ju underbart med dialekter! Jag är är en sån där tok som älskar att härma olika dialekter;-) Då kan jag meddela att Östgötska ligger ju etta på min topplista med sköna dialekter! Hihi fnissar för mig själv när jag läser din sons ordlista:-) Supermysig blogg du har! Kram på dig

    SvaraRadera

Vad glad jag blir när du skriver en liten hälsning till mig!