torsdag 25 augusti 2011

Inte enligt plan

Klar!
Det är humor i min man. Jag fick bilden ovanför i ett mms när jag bett honom åka och göra en handling nånstans mellan småhandla på lill-Ica och storhandla på Willys.. Tur för honom att han kom hem med mer grejer än det ni ser på bilden!

Idag blev det inte riktigt som jag tänkt mig.. Sitter här och summerar dagen som lider mot sitt slut nu. Det började med att jag som tänkt mig åka till jobbet innan man och barn vaknat hann inte ens till frukost innan alla var uppe. Mannen var väl så lagom road, är barnen uppe och jag åker till jobbet blir det inte direkt sovmorgon för honom..

Hur som, precis när jag skulle åka kommer sonen och lindar in fingrarna i mitt hår och tittar på mig med sina stora blå. Frågar.
mamma, varför ska vi dö?
Oj. Hinner ändå tänka att nu, Sara, sätter du dig ner och pratar med honom om detta. Jobbet får vänta nu. Helt uppenbart är döden nåt han går och funderar på eftersom det kommer upp emellanåt. De där spontana frågorna är nog de som både han och jag kommer komma ihåg bäst sen, när han blir större. Det är liksom mer vikt i de frågorna än frågor av annat slag man ställer hela tiden.
vad åt ni idag? var ni ute på dagis? är du sugen på korv stroganoff?
I alla fall så satt vi en stund i hallen och pratade om hur gamla vi ska bli och att man kommer göra så mycket roligt under tiden man lever. Jag ska bli skruttig tant och han ska bli skruttig gubbe och alla andra ska också bli skruttiga innan man dör. Och när man dör så kanske man kommer till himlen och får träffa mormors hund. Mormors hund är nog den enda varelse som han varit med om har funnits och sen inte funnits.

Efter en stund tröttnade han på att prata om döden och ville hellre prata om sitt lego. Då pussade jag honom hejdå och åkte till jobbet. Tänkte under cykelturen in till stan på vårat samtal och hur svårt det är att prata om detta. Vill ju vara ärlig mot honom men samtidigt inte skrämma honom. Sen är jag själv inte övertygad om ett liv efter döden så prat om änglar och själar och återfödelse känns inte helt bekvämt för mig. Kanske att det finns nån bok att läsa? Där har vi det, google nästa.. Eller nån annan som har tips?
Efter jobbet var jag bjuden på House of Lola party hemma hos Julia. Det blev aldrig så. Vi är lite i bilbytartankar och mannen åkte till Jönköping för att kolla en bil vi kan tänka oss. Tänkte mig först att ta med barnen till Julia men kände nog att cykelpromenaden till Julia skulle bli mer än vad i alla fall barnen fixade idag. Så vi stannade hemma och åt ugnspannkaka, pärlade och sonen fick pröva sina nya gympa-kläder. Och jag missade visserligen en kvälls umgänge med tjejer/ brudar/ kvinnor men det positiva med det hela är ju förstås att det förmodligen blev billigare att stanna hemma!
Och nu är det kväll, dags att förbereda för veckans sista arbetsdag!
Ha det gott!!

1 kommentar:

  1. Känner igen det där, ibland blir det inte alls som man tänkt sig.. ha en mysig helg! Kram Sara

    SvaraRadera

Vad glad jag blir när du skriver en liten hälsning till mig!