fredag 26 augusti 2011

Koder koder koder

Idag tog jag tag i möjligheten att synkronisera min jobbkalender med min jobb-Iphone. Ännu en bock i listan avklarad. Denna synkronisering innebär ju nu i alla fall att jag fick skaffa mig ytterligare en kod här i livet, koden till knapplåset på telefonen! Och har man många eller har man?

  • Koder för att sätta på telefonen, jag har två telefoner så därav två koder. 2
  • Nämnda kod till knapplås. 1
  • Kod till jobbdatorn, ska göras varje gång man dragit ut behörighetskortet. 1
  • Kod till arbetsplatsen efter 18.00. 1
  • Bankomatkod. Jag har två koder i detta sammanhang, ett eget kort och ett gemensamt. 2
  • Just det ja, koden till banktjänster via nätet. En annan kod än ovanstående. 1
  • Larmet hemma har förstås en kod. 1
  • ICA-kortet. 1
  • Kod för att handla på HM på nätet men den räknas nog bara som en halv, har aldrig använt möjligheten. 0.5

Så, bara för att klara vardags- och arbetsliv krävs 10.5 koder! Finns ju ibland möjlighet att välja kod men även om man nyttjat det så gäller det ju att komma ihåg vilken kod man valt till vilket kort!

Och förutom dessa 10.5 koder är det ju en del annat att hålla i huvudet också. Mitt eget personnummer (inte så svårt), mannens (använder inte ofta), barnens (använder ofta) personnummer. Det är även olika lösenord som det till hemmamailen, det till Traderakontot, Facebookkontot, blogg-kontot och simskolekontot. Jag har också användarnamn och lösenord till olika forum på nätet, allt från Bygga-huskontot till Grannar-kontot. Just det ja, jag skaffade visst ett konto i Flickr också men just nu kommer jag inte ihåg vare sig namn eller lösen. Däremot kommer jag ihåg mitt lösen till ett hotmail-konto jag inte längre använder!

Sen är det ju plus i kanten om man kommer ihåg sina egna storlekar på kläder och skor, gärna också mannens om man emellanåt skulle få för sig att köpa nåt fint till honom. Extra bra om man har behov av nåt och SEN får en rabattkupong till nämnda behov, inte tvärtom som det ju oftast blir..

Det är plus i kanten att komma ihåg sonen dotterns och bonusdotterns storlekar på kläder och skor samt förstås vilken storlek de kan tänkas ha om ett halvåt. Utifall att man springer på nåt på rea som de kan behöva då. Sen är det ju fint om man har koll på deras födelsedagar, namnsdagar, simskoletider och gympatider.

Inte så konstigt om man känner att det kokar lite uppe i huvudet ibland! Av alla dessa "mail och koder" (Winnerbäck, igen).

1 kommentar:

  1. Lägg då till ybergravid och halva minnet är automatiskt borta. Hoppas bara det kommer tillbaka! Fixar receptet i morgon för ja lyckas inte få till det på ipaden, antar att du inte ska baka just nu ändå?
    Kram

    SvaraRadera

Vad glad jag blir när du skriver en liten hälsning till mig!