fredag 8 juni 2012

Sagan om strömmingen

Långe maken hade fixat färsk strömming till middag. Han stekte den i smör, saltade och pepprade. Så gott, så gott! Nu ska ni få gissa hur barnen reagerade på denna lite ovanliga delikatess. 

1) Åh pappa, vad gott. Verkligen. Kan vi få färsk strömming snart igen? Att det är lite ben i är bara charmigt. 
X) Åh pappa, va spännande att äta fisk ur havet (eller sjön). Det är verkligen nåt annat än fiskpinnar det (visar tacksamhet..). Kan du berätta lite om fiskar och havet snälla pappa?
2) Åååååååh, va äckligt jag vill inte ha fisk!! Jag vill ha chöttbullar å pasta (eko av den lilla, hon vill också ha chöttbullar när storebror vill det)

Vad tror ni? 


Den här veckan har ju inte varit lång, egentligen. Men ändå sitter jag här på fredagskvällen och är lika fredagstrött som vanligt, gäspar och bär mig åt. Regnet häller ner och det gör mig såsig, fast lite tacksam att vi slipper vattna imorgon med.

Barnen sover, de har lekt riddare ikväll och förmodligen somnat som sådana också. Vi har läst saga, borstat tänder och kliat rygg. Nu väntar en skål med nötter och tända ljus medan regnet rasar ner utanför.

Önskar en fin fredagskväll!

4 kommentarer:

  1. Strömming, det var längesen. Strömming o lingonsylt...kalas

    SvaraRadera
  2. Hmm, får se nu. Hur höga är oddsen för en 2:a i tipsraden? :-)

    Kram Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt.. Fisk är ingen favorit..

      Radera
  3. Strömming var flera år sedan sist!
    Hur kan det komma sig att jag missat att laga det? Hm..

    SvaraRadera

Vad glad jag blir när du skriver en liten hälsning till mig!