onsdag 6 juni 2012

Svenska flaggans dag!

eller heter det bara Sveriges Nationaldag kanske? Hur som, det är en ledig dag och lite festlig också - aktivitet och musik på Valla friluftsområde i eftermiddag. Solen skiner igen så det blir en bra dag, det här!

Lite kuriosa om mig själv så här på Sveriges dag är att jag faktiskt firat dagen så länge jag kan minnas, eller i alla fall deltagit i firande. Varför? kanske ni undrar, det är ju bara några år vi varit lediga denna och dessförinnan kämpade vi väl i våra jobb och skolor trots att det var en högtidsdag? Vad höll hon på och firade för, räcker det inte att hon köper loppisfynd och inte verkar ha nåt bättre för sig än att springa   gata upp och gata ner vareviga dag (nästan..)? Undrar ni.. 

Kommer till saken; som barn och tonåring var jag en drillflicka och faktiskt även tamburmajor under ett par år. Jodåsåatt, det är många gånger jag stått i plisserad kjol, knästövlar, picolohatt på högtidsdagar medan jag glatt försökt att hålla ordning på leende, drillpinne och förstås de andra tjejerna samt i marsch - resten av musikkåren! Räkna till åtta i musik, den grenen behärskar jag fulländat vågar jag påstå..

Detta är ju före den tekniska revolutionen så TYVÄRR blir det inga kort från denna storhetstid i mitt liv:-), ni får tro mig när jag säger att jag drillat på nationaldagar, valborgsfirande, förstamajtåg, sjuttondemajtåg, rallytävlingar samt olika marknadsfirande hemma i Arvika. 

Vad hittar ni på idag? 


Dagsaktuell bild, det här med dammsugning är hennes senaste passion.. 

8 kommentarer:

  1. Coolt att du varit drillflicka! Alltid så imponerad hur dom kan hålla reda på allt! Klart vi ska va glada för vårat land och fira det denna dag! Kram till dig goa du <3

    SvaraRadera
  2. Tamburmajor? Är inte det en sån man har i hallen och hänger kläder på..?

    Själv ska jag fira med att häfta om ett tyg, provvirka en matta, äta tårta och (verkar det som just nu) städa ur en husvagn. Så kan man också fira. Om man inte har bättre saker för sig. :)

    Ha en toppendag!
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Kan intyga att både Sara drillat och "tamburmajorat" - vid något tillfälle i något rask takt för de som skulle både spela och maschera... / Mamma

    SvaraRadera
  4. Haha, just ja! Drillflicka, det hade jag glömt. Idag firar jag mest genom att vila. Instruerade en 90 minuter lång body combat imorse som gick i gult och blått. Det får räcka som firande.

    SvaraRadera
  5. Tror dig :)och så häftigt. Här har vi bara tagit dagen som en vanlig söndag faktiskt. Men det kan vara skönt det med.
    Mamma C

    SvaraRadera
  6. Kul med drillflicka :)
    Och vad härligt att ha en liten som gillar att dammsuga. Min lilla kom på att hon visst tycker om att städa idag. Fast bara inte på hennes rum..
    De är för underbara som sagt var!

    SvaraRadera
  7. Jag har tagit en liten tur i terrängen. Perfekt löpväder. Sol och +15 grader! :-)

    Ha en fin kväll!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Jag har alltid tyckt att drillflickorna är så duktiga. Att kunna håla reda på allt. Jag har varit med min mamma på stora köpcentrumet som smakråd. Vet inte om man kan kalla det fr nationaldagsfirande precis. Sen blev det god mat tillsammans med mannen.
    Kram Anita

    SvaraRadera

Vad glad jag blir när du skriver en liten hälsning till mig!