fredag 19 oktober 2012

Lite om Halloween och pumpor och sånt

Egen Bild på egen pumpa 2010
Buuuuhhh. Med en femåring kan man inte annat än bli indragen i Halloweenståhejet känns det som. Och inte mig emot egentligen, jag kan gärna karva ur en pumpa och göra en läskig gubbe och låta de som vill klä ut sig efter behag. Roligt med nåt som livar upp i höstmörkret!

Till och med slog vi på stort häromdagen. Femåringen hade inventerat leksakskatalogens Halloween-utbud både baklänges och framlänges och det landade i lite Halloween-utstyrsel när vi väl kom till just leksaksaffären.

Och det passade bra! Väl hemma låg en kalasinbjudan i lådan, en tjej på dagis fyller fem och kombinerar det med kalas. Utan att avslöja för mycket om kreationerna kan jag säga som så att det är både mumier och pumpor som är inblandade...

Firar ni andra Halloween?

6 kommentarer:

  1. Kan jag inte påstå. Vi brukar göra ljuslyktor förstås. Det är mysigt och vackert. Men vi har inga grannar så något trick and treat blir det inte. Jag skulle verkligen vilja fira the american way. Lite avis på usa för sånt här är de bra på. Men det blir så blaskigt firande i Sverige. Dessutom är det skandal att ingen vet när det egentligen är halloween eller varför man firar. Sånt kan jag reta mig på.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag har gjort det sen jag var liten, och jag kan nog påstå att det var nästan samma mysfaktor som julen. Det beror ju helt på vilka föräldrar man har, hur engagerade de är i barnens intresse och vilket umgänge man har. Jag vill därför se mer av sådant firande som är lite "USA" - inspirerande. Lilla Sverige är fortfarande väldigt långt efter liksom de äldre som nästan gråter av förtvivlan när man firar Halloween nära inpå Alla helgona helgen. Förnyelse är aldrig fel, visst?

    SvaraRadera
  3. Nix, men det smyger sig på ändå. I skolan blir det Halloween-disco och dottern ska på övernattningskalas med skräcktema. Så ja, det är inte lätt att hålla det ifrån sig om man vill. :)

    Kramar

    SvaraRadera
  4. Nope, inte alls. En pumpa med ljus i kan vara ganska mysigt förvisso, men i övrigt är det bara en pr-grej tycker jag.

    SvaraRadera
  5. Härligt, jag laddar inför sonens Halloween kalas nästa helg!

    Kram Helena

    SvaraRadera
  6. Jag har firat Halloween, i USA. (Alltid den 31/10) Här hemma blir det inte riktigt samma sak. Men visst är det fint!

    SvaraRadera

Vad glad jag blir när du skriver en liten hälsning till mig!