måndag 4 oktober 2010

Platespotting

001, 002, 003 osv...

I fyra och ett halvt år har jag och Jonas ägnat oss åt den tidsödande sysselsättningen "platespotting". Det gäller att hålla koll på registreringsskyltar och hitta dem i stigande ordning, först efter 001 kan man ta 002 osv. Sakta men säkert jobbar vi oss uppåt och är färdiga den dag vi når 999.

Igår hade vi en riktig flaxdag och hittade 7 nummer! Vi kör denna sport tillsammans så det innebär att när jag ser ett nummer skickar jag ett sms till Jonas så att han ska veta vilket nummer han ska kolla efter. Och förstås tvärtom!

Det låter som ren idioti att hålla på så här men det är väldigt kul faktiskt, en sysselsättning vid långkörningar till exempel. Det är först när man åker ett extra varv på IKEA-parkeringen eller Maxi som det går till överdrift, och det gör vi emellanåt kan jag erkänna.. Man får kolla bilar, lastbilar, motorcyklar, taxi etc, dock inte finskregistrerade bilar som har samma uppbyggnad som svenska fordon - dvs tre bokstäver och sen tre siffror.

Vet inte vart vi fick idén att börja med detta men vi har i alla fall smittat över leken till min pappa och ett kompispar. Så här långt?? Jakten pågår just nu efter 751 och det retliga är att jag såg både 752 och 753 på väg från affären idag. Bilnumret ni ser på bilden är vår bil och blir aktuell om en två-tre månader så där.

En granne har 001 så välkommen hit på startnumret för den som vill hänga med. Någon??


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad glad jag blir när du skriver en liten hälsning till mig!