måndag 2 april 2012

Sälja lite grejer på Tradera

Sälja grejer på Tradera är inte så dumt, ett lätt sätt att få nån annan att använda grejer man inte längre använder/ vill ha/ passar i! Och samtidigt tjäna en liten slant. Med nyligen avslutade auktioner kan jag passa på att dela med mig av några tips. Lämna gärna en kommentar om Du har Fler!
Sälja:
  • Snygga foton förstås och en text där det redan i rubriken framgår vilken storlek klädesplagget har (om det är kläder du säljer, förstås). Är det ett märkesplagg, låt det framgå i rubriken!
  • Sätt ett lågt utgångspris för det är lättare att få igång en budgivning om du startar på 10 kronor mer än 100. Även om det du säljer troligen kommer gå för mer än 100!
  • Jag satte en veckas auktionstid den här gången. Helt onödigt. Första dagarna händer inte ett skit. Nästa gång sätter jag tre dagar, många söker ändå på auktioner med kortast tid kvar.
  • För guds skull, sätt en sistatid när man tror att många hänger på Tradera. Typ måndag kväll halv tio eller nåt. Sälj inte barnkläder med utgångstid klockan 17.00 en vardag - då står alltför många mammor ändå vid spisen och shoppar inte!
  • Sälj grejer när det är bäst årstid för det. Att sälja vinteroverall nu i april är onödigt, bättre att sälja iväg jeansjackorna eller wind-fleecarna! Vinteroverallen får vänta, hur mycket plats den än tar hemma..
  • Bäst säljer ju förstås grejer med märke. Av ren lathet säljer jag inte kläder från de stora kedjorna, de ger jag bort till kompisar med barn så länge det fortfarande är fräscha grejer. Ger inte direkt nån inkomst att tala om på Tradera.. Fina kläder men inte helt fräscha att ge bort ger jag till Myrorna eller nåt. Men att sälja Polarn-grejer på Tradera, eller för all del Nike eller Adidas eller annat med ”klass” - det funkar fint!
  • Efter försäljning, se till att få in betalning kvickt och sen skicka grejerna lika illa kvickt - man vill ha bra Tradera-betyg serni!
Ja, det var vad jag kom på för stunden. In och gräv i lådorna och garderoberna nu vetja!

5 kommentarer:

  1. Oh, jag har aldrig orkat sälja någonting på internet!

    SvaraRadera
  2. Synd att jag inte fick dina traderatips för några dagar sedan. La upp annons igår för första gången. Jag har bara kört blocket men det är inte så lätt att bli av med kläder där om det verkligen inte är något väldigt attraktivt.

    SvaraRadera
  3. Du är rolig du :) Men bra tips. Jag skulle då inte tänka på det där.
    Ska försöka mig på en första försäljning här framöver. Måste bara få tummen ur :)
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  4. Tradera är bra! Vi har sålt både skrivbord och kläder mm... Bra tips! Får komma ihåg att kolla in här nästa gång jag ska lägga ut ngt!:-) Kram

    SvaraRadera
  5. Visst är det skoj! Jag brukar också sälja mycket på Tradera och håller med dig om dina tips. Fina tips du ger! Det där med tid för avslut på auktionen är viktigt, jag brukar låta mina auktioner löpa ut på lördagar eller söndagar. Håller med dig om att det är bra med lågt utropspris på ett sätt, men flera gånger det senaste har jag fått sälja för ett pris som jag tycker är "för lågt". Så nu har jag bytt taktik och sätter ett utgångspris på exv 50 kr. När jag väljer den summan så tänker jag efter att jag ska tycka det är värt att paketera och posta för den summan. Annars om det går för en tia vill jag hellre ge bort det till kompisar. Nu blev jag sugen på att sälja av lite igen :)

    Kram LInda

    SvaraRadera

Vad glad jag blir när du skriver en liten hälsning till mig!