tisdag 3 januari 2012

Tack för LCHF-inspiration!

Anna. Detta inlägg är till dig.

Jag är och har alltid varit en människa som har fallenhet för dåligt humör när jag inte fått mat, humöret faller och energin likaså. En riktig blodsocker-tönt! Min man lärde sig väldigt tidigt i vårt förhållande att det bästa sättet att hålla mig på gott humör är att jag ska ha fått mat i mig, annars blir jag ingen rolig eller lätt människa att ha att göra (ja, det kanske jag inte är ändå alla gånger men frånvaron av mat gör det värre).

Och med barnen. Jag kan inte neka till att det blivit mycket pasta, ris och potatis sen de kom. Och vi vet väl alla skapligt moderna människor att pasta, det ska man ta det lugnt med. Men när maten ska gå fort så är det så lätt att hänga med på det där berömda bananskalet. Kan man orka göra något annorlunda?

Klart man kan! Hade svägerskan Anna med familj på besök över nyår och då blev jag så peppad av Anna att nu har jag bestämt mig för att efterapa det så moderna konceptet LCHF (low carb high fat) som hon kört under en period. Och för henne har det här med viktminskning kommit som en bonus och det som varit en av de stora vinsterna är jämnt, stabilt humör och minskat sug efter extragott och sötsaker.

Och som person är ju jag så här: jag ger mig in i grejer och tar vartefter reda på hur det funkar. Pang på bara! Det brukar ordna sig. Just nu är jag inne på mitt tredje dygn av "kolhydratavhållsamhet" och har lite blandade effekter:
  • mindre vattnig (plus!)
  • ibland ont i huvudet (lite jobbigt men det ska gå över)
  • sockerabstinens (därav huvudvärken..)
  • mycket mer mätt, inte ens nu på kvällen sugen på att röja i kylen (härligt!)
  • känner ett jämnare humör, mindre toppar färre dalar (det är det jag är ute efter).
Experimenterar mer med mat (måste man ju). Det blev några räkor innan middag idag och sen baconlindad kycklingfilé till hela familjen, massor av sallad såsom körsbärstomater, broccoli, paprika och blomkål. Enligt konceptet ska man ju utesluta kolhydrater och öka på fettintaget så det är ju fritt fram att ha både creme fraiché och grädde i maten. Om det nu är mormor och farmor som läser detta så ta det lugnt, barnen och svärsonen/ sonen får förstås ris eller pasta.

Mitt mål?? Ha ett jämnare humör och kunna köra på i ett högt tempo (som nu) och gärna tappa ett kilo eller två. Eller för all del tre - är det önskelista så är det. Strävar inte efter att leva 100% LCHF resten av livet men det får vara så nu, ett tag, så får jag utvärdera sen hur jag fortsätter..

Vad tror ni? Är det bra? Är det dåligt? Vilka erfarenheter finns?

6 kommentarer:

  1. Tjena Sara! Här hemma har jag en sambo som har gått ner 17 kilo de senaste 4 månaderna, mha LCHF. Själv har jag också försökt mig på det för att främst jämna ut blodsockret och för att slippa känna mig svullen. Funkade dock inte för mig då jag var för dålig på att äta så mycket fett. Bytte ut kolhydrater mot protein och grönsaker istället. Sötsuget försvann, m jag gick upp i vikt. Hoppas du hittar en variant som funkar för dig. Ha det gott! Elin

    SvaraRadera
  2. Katrin zytomierskas bok om LCHF har precis kommit ut och ligger nu på mitt sängbord. Köp den den är skitbra. Sedan gillar jag hur hon skriver vilket jag tror du med skulle göra. Okey kanske inte allt rakt av men det mesta! Lycka till. Huvudvärken går över.

    SvaraRadera
  3. Visst blir man sugen på förändring efetr nyår, det slår aldrig fel. Testade det där i höstas, två kilo på två dagar gick jag ner.. jag vet faktiskt inte riktigt varför det rann ut i sanden kanske för att jag alltid blir så sjukt sugen på allt när jag försöker tänka på vad jag äter att det oftast går bättre när jag inte bryr mig.. det bästa med LCHF är ju att det är riktigt gott under tiden & att man alltid är mätt. Spännade! Ser fram emot att följa. Kram S

    SvaraRadera
  4. Ett litet tips bara Bacon köpt i affär innehåller tyvärr ganska mycket socker... om du nu inte vill ha i dig det i onödan menar jag.

    SvaraRadera
  5. Känner flera som har positiva erfarenheter av dieten och mår man bra av den är det helt OK. Var obs på innehållsförteckningar av produkter man tror är "bra". Ofta är socker tillsatt o diverse annan skit. Lästips! Den hemlige kocken

    SvaraRadera
  6. Rena och gärna ekologiska produkter kommer man långt med. Jag mår mycket bättre när jag skippar stärkelse och socker. Men som flera andra skrivit så måste man läsa innehållsförteckningar, till en början allafall. Blomkål är tacksam ersättare av ris, mos och liknande. Squash strimlad och lättkokt i saltat vatten kan vara pasta ersättare. Experimentra på och kör hårt!!!

    SvaraRadera

Vad glad jag blir när du skriver en liten hälsning till mig!