måndag 23 januari 2012

Transport hit och transport dit

Här kommer ett rejält mamma-inlägg. Går bra att stänga ner och återkomma en annan dag om ämnet uppfattas som lite trist. Helt Ok förstås! Annars, bara att läsa vidare..

Vi har en bil i vår familj. Eller det har vi inte egentligen, vi har två men den ena går att hitta på Blocket för en billig penning. Jag gillar att cykla till jobbet och gör det för det mesta, det var min plan också för denna lite snöiga dag. Herman har fortfarande stödhjul och det funkar inte för honom att cykla till dagis i snö, han får alltså gå. Edith sitter i barnstol därbak på cykeln och är nöjd med det, förutom att hon är en notorisk vantvägrare den lilla damen. Händer kalla som isbitar efter några minuter alltså. Så, med fem minus och promenadtempo till dagis är det MYCKET kläder som ska på och jag använder all min mammalist för att det ska bli smidigt. Jag skojar, busar, pratar skånska och gör allt för att det ska flyta. Resultaten är varierande. Men till dagis kommer vi, så även idag. Underställ, halskragar, mössor och overaller samt mina egna kläder OCH en dataväska på det. Förstås, plus en handväska med diverse matlådor och sånt som går åt under en dag. Förmodligen ingen fager syn. Och det är den här tanken som slår mig som rätt tilltalande:

Se va glad han är! Killen som får åka cykelkärra till dagis! Förmodligen och förhoppningsvis blir mina barn lika glada som killen på bilden när jag släpar fram kärran på morgonen. Skitglada! Inbillar mig till och med att de inte behöver kittas i värsta vinterkostymen de fem minuter det tar att åka - om det finns filtar och jag drar för så det inte blir dragigt? Hurra va bra allt ska bli! Bilderna är från Jula respektive Biltema för dryga tusenlappen, det finns förstås dyrare varianter också men så stort är nog inte behovet ändå..

Ja, så får det blir.

Fast idag hade det inte hjälpt förresten. När jag väl skulle börja cykla så hade jag punka och fick gå hem och ta bilen (ja, den vi ska sälja). Bussen hade jag missat med någon minut. Och när jag sen fick en läkartid för Edith senare under dagen(utslag. Inget farligt) så hade jag inga barnstolar i den bilen utan fick ta en riktigt rask power-walk för att hinna i tid. Svettig mamma på vårdcentral kan väl inte vara nåt nytt? Yes, motion idag med!

Och blev det nåt jobbat idag då? Det kan man undra med alla jäkla transportproblem men mellan halv nio och två var jag ändå på jobbet idag. Som en riktig deltidsmamma alltså!

3 kommentarer:

  1. Prefekt juh! Klart ni ska ha en sån! Nathalies mamma har en sån och är supernlnöjd!! Hittade en nästan oanvänd på Blocket!! Kram

    SvaraRadera
  2. Bra jobbat Sara. Ja.. det gäller att planera logistiken och man är ju som värsta tusen konstnären när det gäller det.
    Du är ju grym som mamma och vänder dig ut och in för att lyckas hinna med i allt. Min undran är bara var Jonas platsar in i all svett, morgonstress och hämtningar till läkaren...?
    Ingen kritik till honom alls utan bara en tanke av välmening då det är lättare i livet om man kan hjälpas åt.
    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  3. Jo då jag tog mig igenom inlägget. Mamma som jag är ;-). Skulle precis rekommendera blocket för cykelkärror. Kan tänka mig att detta är en grej man inte behöver så länge i livet och därför går att hitta till ett bra pris på blocket.

    Dock ser jag att jag inte är först med denna idé.
    Lycka till! Kram Jenny

    SvaraRadera

Vad glad jag blir när du skriver en liten hälsning till mig!