torsdag 3 februari 2011

Att dokumentera en hel del!

Herman och Saga

4 plusgrader på eftermiddagen idag och i mitt tycke ett ultimat väder för 3-4 åringarna. Lagom varmt och de fryser inte, massa vatten att plaska i och massa snö att gräva i. Vi tillbringade idag ett par timmar utomhus och lekte så det till slut rann om galonisar och stövlar. Efteråt, välbehövlig mellis hemma hos Saga. Edith sov under denna utflykt mestadels i sin vagn. För henne är det inte ett lika enkelt väder att vara ute och vara vaken i. Är hon vaken så får man bära henne (ajaj ryggen) eller låta henne sitta i vagnen och titta (missnöjd bebis). Att gunga är kul en stund men nackdelen är - kall bebis.
Idag gick det bra att bli fotad..


Skapligt nöjd bebis! Att klättra upp i fåtöljer och uppför trappor ä ingen match, att ta sig ner är en annan sak men - upp! Vilket tempo! Vilken stil! Sitter sen så nöjd och "pöser" i fåtöljen, stolt över sig själv..

Har tänkt på en sak jag inte tänkt så mycket på tidigare faktiskt. Jag startade den här bloggen nån gång i april 2010 med första syfte att kunna visa far- och morföräldrar och andra nära anhöriga hur vår vardag ser ut, vi bor ju ganska långt från varann så nätet är ju ett toppenverktyg för att hålla kontakt. Med tiden har det tillkommit fler kompisar och anhöriga som läser, allt detta är självklart superkul! Får se hur flitig bloggare jag kommer att vara från mars när jag börjar jobba igen..

Och nu till poängen. Utan bloggen hade det blivit mindre bilddokumentation på barnen. För det mesta är man ju duktig att ha med kameran på festligare tillfällen, kalas, jul, utflykter med mera. Men att ha med kameran och fota sådär bara vilken vardag som helst hade jag nog inte gjort på samma sätt om jag inte startat bloggen. Nu är ju antingen systemkameran eller mobilkameran väldigt flitigt använd.. Och med tiden så har jag blivit lite bättre på att använda systemkameran också, det är ju himla kul att ta kort med den! Så säkert kan både vi som föräldrar och förstås barnen kolla tillbaka i bloggen när de blir större och komma ihåg olika saker vi gjort.

Sen kan man ju tycka att det blir en överexponering av dessa raringar och annat man fotar men om jag bara går så långt som till mig själv så tycker jag att det är roligt att läsa bloggar med mycket kort. Helt enkelt gör jag nog bloggen som jag själv vill läsa den.. Så, så småningom ska jag komma på ett smart sätt att skriva ut hela bloggen med bilder och allt. Kanske är lättare för barnen att bläddra och titta i pappers-alster när de blir större. Eller är det hallå?? -80-talet ringde och vill ha sina album tillbaka på den?

Nej hörni, nu avslutar jag för idag. Ska ha ett extrapass aerobic idag och nu ska jag packa ner skorna i träningsväskan och åka iväg! Ha en bra kväll!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad glad jag blir när du skriver en liten hälsning till mig!