söndag 27 februari 2011

Edith 1 år idag!!

Eeeh, det här med Skype var lite knepigt.. Hej farmor och farfar!!

Idag har vi firat Edith - vår lilla ettåring! På eftermiddagen lördagen den 27 februari 2010 föddes det vi visste skulle bli en flicka. Lycka!! Vi hade mer eller mindre bestämt oss för namn i förväg men ville testa att det kändes bra på den riktiga bebisen - och det gjorde det!
Jag är så jättejätteglad för den här lilla flickan som har blivit min och våran, tycker att hon är så fantastiskt söt och charmig och underbar på alla sätt och vis. En mammas alla superlativ för sitt barn.. Och nu har hon blivit ett år!

Sina barns födelsedagar känner jag som förälder varje gång att jag också blir nostalgisk, minns hur det gick till vid förlossning och den närmaste tiden efteråt. Minnesbilder är tydliga men otydliga på samma gång, det hjälper mycket att titta på kort och prata om det vi som föräldrar fick vara med om.

Edith föddes fyra dagar efter utsatt datum, jag och Jonas var själva hemma och kunde i lugn och ro ha kontakt med förlossning över telefon innan vi åkte in. Appen Varktimer visade sin duglighet, inget penna och pappersystem som vid sonens födelse inte! Jag minns tydligt att jag tyckte min man körde vårdslöst i alla gupp och rondeller på väg in till förlossningen men jag förstår i efterhand att han förstås gjorde det bästa han kunde! När vi parkerade och skulle gå den korta biten till förlossningen var det sju-helvetes-jäkla-skit jobbigt, det som hjälpte mig var hela tiden tanken att det för varje minut och varje värk innebar en kortare tid tills vi skulle få ha lillan hos oss! Förutom kort nedgång av hennes puls precis innan födseln var det en fantastisk upplevelse, okomplicerad förlossning. Jag kände mig under tiden men också direkt efter både stark och pigg.

Dagen idag har vi firat här hemma, far- och morfäldrar samt våra syskon har hört av sig på telefon och Skype för att gratta. Tack allihopa! Edith har fått fina presenter och också smakat tårta - hon var "sådär" imponerad.. Som ettåring är hon väldigt omedveten om storheten i denna dag - skruttan! Kryper runt och smilar - precis som vanligt!



3 kommentarer:

  1. STORT GRATTIS till fina fina Edith på hennes 1 år dag.
    kramar Karro

    SvaraRadera
  2. Grattiskramar till den stolta mamman och sötaste ettåringen. Håller med din mamma i hennes kommentar på förra inlägget. Du och Jonas verkar vara fina föräldrar.

    Vad gäller combat så kör jag ingen egen än på någon vecka. Du är välkommen på pump alt body step redan nu i veckan om du vill.
    Hör bara av dig!

    SvaraRadera
  3. Helt fantastiskt söt ettåring! Stort grattis.

    SvaraRadera

Vad glad jag blir när du skriver en liten hälsning till mig!