söndag 13 februari 2011

Mulle-akuten och vi gör en tavla!

Hare? Rådjur?
Medan Jonas var med Mathilda på scoutläger så insåg jag mina egna begränsningar inom naturområdet. Vi var ute och pulsade i lössnö och hade det allmänt trivsamt, hittade diverse djurspår både i vår egen trädgård men också runt om i området. Herman frågar och berättar "är det en hare som gått här?" "titta rävspår", "titta mamma en björn". Och jag kan inte säga om han har rätt eller om det är ett annat djur som gått just där (förmodligen inte en björn, så långt är jag med, men i övrigt..) utan bestämde mig i tysthet för att googla på dessa spår senare i kväll.

Och ringa mulle! Minns att man som barn lärde sig massor om djur och natur där, mina starkaste minnen är att man fick biskvier och nyponsoppa samt att man absolut inte fick ta bort vitmossa från stenar för det hade växt där i 30 år. Och 30 år kändes förstås bara såååå länge.. Att jag nu passerat 30 (för ganska länge sedan) kan ju bara nämnas som i förbifarten.

Räv? Varg? Björn? Homo sapien?
Nedan en bild på egengjord tavla uppe i vardagsrummet. Ramen gjorde vi av spillvirke från fasadbytet i november, tyget känner ni säkert igen. Det är från Ikea och heter Anna-moa. Tavlan mäter 150 centimter i bredd och gör sig ganska bra i vårt nu grön-kittade rum!

Nästa projekt är att hitta ett roligt tyg och göra en stor tygtavla över tv-soffan också. Ett tyg med svarta eller grå inslag för att matcha soffan. Och helst med roliga accentfärger för att passa i det vitmålade rummet. Håja, det blir en tur till tygaffären i veckan!

Ha en fin söndagskväll! Jag ska svettas på Ulrikas aerobicpass i Ekängen. Underbart! Kolla www.gladulrika.blogspot.com

4 kommentarer:

  1. Halloj vännen!

    Här är det kallt men det är sol i alla fall. Idag var vi och kollade på hus i Svedala dit vi tänkt flytta... blev lite småkära i ett hus, dock det första vi kollat på så det känns lite sisådär... hade gärna kollat andra hus först innan man fastnar för detta...
    Ska tänka på ett tyg men det finns ett på IKEA som är riktigt coolt.
    Kan jheta Susanna och det är cirkelmönstrat. Det är många accenter och kan passa bra...
    Men som sagt bara ett tips!

    KRAMAR till er i Mulleland!


    Klara

    SvaraRadera
  2. Susanna är fint.. Har du nåt tips på större mönster - nåt lite blaffigare?? Susanna är fint men kanske lite. Tamt? Kram

    SvaraRadera
  3. Hm, jag är lika dålig på djur som alla andra... Nu för tiden har ungarna "Gissa Bajset" och gud vet vad, men vi hade ju bara Mulle. Och det är som sagt ett tag sen. Det översta är väl iallafall hare? Och rådjur är ju klövdjur, vet inte om det undre ser ut som klövspår...

    SvaraRadera
  4. Spår i snön.. jag kan älg, hare, katt och hund hahaha och det kommer man inte långt på. Fåglar också givetvis...
    Så fin tavla du gjort. Blev inspirerad.. ska allt kolla i butikerna framöver..
    Kram och stort tack för att du kom och svettades med mig igår. Du ger mig sån fantastisk energi!!!
    Ulrika :)

    ps, happy valentines till dig idag darling!

    SvaraRadera

Vad glad jag blir när du skriver en liten hälsning till mig!