lördag 26 februari 2011

Positivt tänkande!


Bara några dagar tills jag börjar jobba heltid efter mitt livs andra föräldraledighet. Det känns upp och ner kring detta faktum men oavsett vad så drar det ju nu ihop sig till jobbstart.. Jag vet att det blir en omställning för mig men också för resten av familjen. Vill tänka positivt så detta är min positivlista för att börja jobba igen, stort som smått!
  • Jag får ha mina örhängen ifred - ingen som drar ut!
  • Har ett flexibelt uppdrag som innebär en del datorarbete men också resor inom främst länet. Omväxlande!
  • Bättre inkomst - lön!
  • Mysigt att komma hem till familjen efter en dag på jobbet. Innan Edith börjar på dagis hoppas jag på lagad färdig middag när jag kommer hem:-)
  • Får garanterad motion varje dag, ska alternera cykel med buss och löpning.
  • Kan gå på toa utan att ha dörren öppen eller ständigt lyssna vad som händer utanför (skulle vara konstigt att göra nåt annat på jobbet va??)
  • Prata med vuxna människor som jobbar med samma sak. Skratta med kollegerna!
  • Kontorskläder kan varieras mer än jeans och tröja. Och det blir inga fläckar av banan, snor eller barngröt.
Hjälp mig gärna med fler fördelar - vill vara så peppad som det bara är möjligt på tisdag!

5 kommentarer:

  1. Ja varje ålder har sina mot och medgångar. Nu är det verkligen små lätta problem tex som med tofsen i håret. Blir värre med tonåringsproblemen, de längtar jag inte till men det är tack och lov många år kvar!:D

    Jag har inte några bra peppknep på lut tyvärr. Sist jag började jobba efter mammaledigheten hade jag ingen vidare lust med det tills jag väl kom till jobbet och tyckte det var skitkul rent ut sagt. Så härligt att få använda hjärnan, slippa laga lunch och torka bort samma lunch från mig själv/barnet/bordet/golvet. Det var så skönt att bara få vara mig själv igen men bäst av allt var faktiskt lönen, man blir ju inte rik på föräldrapenningen. Mitt jobb är inte precis så roligt att jag skulle jobba gratis men jag gick dit med tanken om att jag är så djupt tacksam och lycklig för att jag faktiskt har ett jobb och det kommer jag förhoppningsvis göra även efter denna föräldraledighet!:)

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Detta var enkelt, jag har massor!

    *Njuta av en kopp varmt kaffe, till motsatsen av en halvljummen kopp.

    *Gå på stan en sväng på lunchen utan ungar.

    *Slippa alla morgonbestyr, nu är det bara du själv som ska iväg.

    *Få egentid till och från jobbet, oavsett hur man transporteras dit.

    *Slippa låtsas vara intresserad av exempelvis en traktorbil eller liknande. Babblaren kollega om något ointressant är det säkert någon annan som lyssnar och du kan smita därifrån.

    *Lukten av disktrasa från händerna kommer sakta men säkert försvinna. Förslag:Köp en lyxig handkräm och ha på skrivbordet.

    *När du böjer dig ner för att hämta något ur din handväska kommer innehållet garanterat att ligga kvar där i, istället för utspritt på golvet.

    *Du kommer att kunna njuta av lunchen, reflektera över vad du äter och uppleva lugn och ro.

    *Sist men inte minst: LÖN!

    Hälsningar från en som snart börjar sin föräldraledighet...Puh!

    SvaraRadera
  3. *Fredagen får sin rätta betydelse = början på helgen (förutsatt att ni i familjen inte jobbar oregelbundet förstås).
    *Mer socialt liv? Chans till afterwork med goa kollegor...
    Det blir säkert bra. Precis på samma sätt som distansstudier har sina för- och nackdelar. Just nu känner jag mig fasligt ensam och skulle gladeligen ha kollegor eller studenter jag träffade IRL.
    Kram.

    SvaraRadera
  4. Tro mig - Du kommer att sakna den här tiden. Herman och Edith har fått en bra grund innan förskoleperioden börjar på allvar och "grundar" nu vidare med pappa Jonas några månader.Ni är fina föräldrar. /Mamma/mormor

    SvaraRadera

Vad glad jag blir när du skriver en liten hälsning till mig!