söndag 12 december 2010

Tredje advent

Tredje advent och i köket pysslar Jonas och Herman med nåt julgodis med jordnötssmör och choklad (både vit och mörk!). Ska smältas i olika omgångar och sen i knäckformar. Kan bli ett riktigt maffigt adventsfika så småningom..

Tänker varje dag att jag skulle ta och göra lite julgodis men jag har inte kommit mig för än, får se hur veckan artar sig. Läste om Leila i nån tidning, hon och några kompisar träffas en heldag innan för att göra varsin sorts julgodis. Sen får alla ta hem lite av allt så har man massa sorter sen. Smart!

Lite helgbilder kommer här:

Det här stallet har Herman gjort tillsammans med mig. Det finns både sov- mat- och lekhörna i stallet, för att inte glömma skålen med vatten. De som ska bo i stallet är djuren som han undan för undan fått i sin adventskalender. Djuren kommer från Åhléns, tycker de är riktigt häftiga!

Igår var vi i Ljungsbro för grabbarnas årliga julklappsbyte. Första två åren hade vi hazard, ni vet den här leken där man "tar" julklappar från varann när man slår par i tärningar men det momentet gjorde vi inte i år eller förra året. Tror inte att barnen skulle uppskatta den delen av leken utan nu byter de julklappar och blir så nöjda med det de får. Herman fick sig en tuff bil och ett roligt grodspel. Edith fick också ett par julklappar, ett par fina strumbyxor samt en skiva med Spöket Laban-sånger.

Cathrine och Thomas hade bullat upp ett jättemysigt fika med både paj och kaffe, glögg och lussebulle. Som vanligt alltid lika kul att träffa Rehnströmmarna och Nero/ Hammarlyckorna! Tack för det!!

Den här klänningen är min gamla! Jag hade på mig den min egen första julafton - 1977, då med ankstjärtsstrumpbyxor! Nu passar den till Edith! Under hakan sitter en liten, liten blomma i tyg, i ryggen är det tre vanliga knappar.
Fröken har fått sig en ny mössa:-)
Idag är det kallt! -11 grader, dock soligt och vackert så vi tog en tur till pulkabacken. Herman fick smak på det här med varm choklad i backen, det packade vi ner och det var nog tur. Var eländigt kallt innan vi väl kom hem..

Även fast det är kallt är jag träningssugen, orutinerade skidåkare som vi är har vi inte valla som passar temperaturen. Möjligt att de blir en löptur med broddar om en stund istället.

Ha en fin söndag!

3 kommentarer:

  1. Hej, vilket fint stall ni hade gjort - ska försöka bli hälften så pysslig som du!
    Jag har lagt upp ett par kort på FB om du vill ha. Några planer för veckan förresten?! Kanske ska försöka ses nåt?! Ha en bra dag så hörs vi Maria, Vilgot & Vera

    SvaraRadera
  2. Du är alltid välkommen att svettas i Ekängen om du fortfarande är träningssugen... sista passet för terminen....1800..
    kram Ulrika

    SvaraRadera
  3. Maria! Jag skickade ett sms till dig tidigare och föreslog måndag!! Kan det funka??
    Ulrika! Åhh sista passet för terminen! Läser dina rader alldeles för sent, hoppas det gått bra!!

    SvaraRadera

Vad glad jag blir när du skriver en liten hälsning till mig!