onsdag 11 juli 2012

Älskade älskade tjej


 Jag älskar henne hejdlöst, den här lilla tjejen! Fina, fina hon! Hon blir två och ett halvt om bara ett kort tag och har fler miner och gester i sin repertoar än hon har klänningar i sin garderob (och då är hon ett ganska välekiperat barn, får jag lov att erkänna..). Hon är envis som synden men glad som själva solen, har en storebror som älskar henne och tycker att hon är bäst men vill det sig illa kan det hända att hon betraktas som pest också..

Hon kan rörelser och melodier till de allra flesta sånger och vill sjunga dem om och om igen. Pippi, Emil, Kajsa Kanin, En liten båt, En liten apa. Med mera. Typ väldigt mycket mera. Jättemånga gånger. Härmar danserna till det hon ser på tv eller det som andra människor gör.
 
Och hon älskar djur. Kan lätena på alla de vanligaste djuren och blir överlycklig vid prat om att träffa en hund eller en katt, eller en häst. Men när det sen sker på riktigt, då blir hon skraj och tycker det är läskigt. Vill helst sitta i mitt knä eller ännu hellre bli buren.

Under sommaren så har hon ”tryckt på knappen”. Hon har som i ett ögonblick börjat att prata helt nya ord och helt nya kombinationer av ord. Så himla fint att få vara med henne när allt detta händer, när hon själv också märker att hon gör sig förstådd på ett nytt sätt - också av människor som inte är i den direkta familjen. Idag sa hon sitt första fyrstaviga ord och verkar jag blödig så är det väl precis det jag är också - hur stort är det liksom inte att höra sin tjej börja säga fyrstaviga ord?

Vilket ord? Papegoja….


12 kommentarer:

  1. Mysigt! Och vilken sötnos <3 Åh, alla framsteg och utvecklingsfaser är ju så härliga på sitt sätt.

    SvaraRadera
  2. Ljuvligt söt! :-)

    Visst är det underbart med barn och deras utveckling? Man älskar dem så man nästan går sönder! ❤

    SvaraRadera
  3. ååå...så utrolig skjønn hun er, vennen :) Og så koselig å lese innlegget ditt - sitter bare å smiler jeg :)

    Det finnes ikke noe bedre i verden enn de herlige ungene våre :)

    Kos deg masse videre med dine skjønne :)
    Klem og kos Lisa :)

    SvaraRadera
  4. Vilken liten sötis! Det är så härligt att se barnens utveckling!

    Kram kram

    SvaraRadera
  5. Vilken liten sötnos! En härlig ålder det där och fort går det tills de blir större, gäller att ta vara på tiden.

    Kramis

    SvaraRadera
  6. Underbart att läsa det du skriver! Vilken liten goding!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  7. Fina, fina tjejen förstår att du är stolt!
    kram

    SvaraRadera
  8. Kärleken från en mamma...det största! Fint!

    SvaraRadera
  9. Gosungen! Vet inte om jag har sett någon bild på dig men får för mig att hon är lik dig?!?!

    SvaraRadera
  10. Så härligt du beskriver henne. Fina tjejen. Stolta mamman. Underbart. Kärlek är ordet!

    SvaraRadera
  11. Den största kärleken av dem alla. Ingen fyller hjärtat med värme som de små solstrålarna. Så himla fint skrivet och så många fina bilder.

    SvaraRadera
  12. Söta solstråle! :) Ha en fortsatt fin sommar. Snart sticker jag till värmen och solen. Vi ses igen i aug. Kram

    SvaraRadera

Vad glad jag blir när du skriver en liten hälsning till mig!