torsdag 26 juli 2012

Det där om en slänt..

Medan vi drar på sommarens sista lilla mini-tripp tänkte jag låta er se vad vi ägnade delar av onsdagen åt, ni vet den där dagen när det var väldigt varmt men inte så soligt. Den dagen då vi inte (heller) gick till stranden utan sysselsatte oss med hemmaprojekt. Den dagen. 

Barnen mumsade på macka utomhus, sonen samtidigt som han byggde en racerbana och samtidigt som han såg till att pappa tog fram en gunga som legat i garaget. Det är ordning på honom, många järn i elden!
 Vi bor i ett villaområde från mitten av 70-talet, vår tomt ner mot grannen sluttar neråt och är innan sluttningen dold av fina syrener. På samma sätt är grannens tomt täckt av träd och buskar precis innan sluttningen uppemot oss. I mitten har vi alltså en slänt på cirka två meter som blir ett slags ”ingen-mans-land”, det växer det mesta av de mesta och barnen älskar att gå där för att leta smultron och jordgubbar. Mitt i slänten är det massa vildvuxna taggbuskar så det jag gjorde var att med sekatör, trimmer och lite jävlaranamma rensa upp i den här 20 meter breda slänten. Huha! Maken hjälpte till emellan varven, får lov att tilläggas..

Resultaten ser ni nedan, nu kan man gå i slänten utan att riva sig på taggbuskar och man kan gå runt vinbärsbuskarna. Bara en sån sak! Sen kan man när grannen inte ser på ett enkelt sätt nå hans suveränt höga körsbärsträd också. Jag plockade ur allt som växer ”lite udda” för att med minsta möjliga medel få lite helhet i den där slänten.
Nån slags marktäckande växt tar upp många kvadratmeter nu, precis nedanför vinbärsbuskarna. 
Finns massor av dessa. Vet inte vad de heter, vet bara att de växer som bara den!
Det låga ni ser är mestadels smultron och jordgubbar som jag rensat fram. 
”Kor på, kor på mamma” säger dottern. Hon har greppat det här att ska man gå i terrängen så är det bäst att ha skor på! Förstås!

Drömprojekt för den här slänten är nog att ha en stödmur ner emot grannen så att ingen av oss hade sluttningen plus att vår gräsmatta blev större. Grannen är trevlig men cirka 80 år så att han ska investera i en halv mur är nog inget vi tar upp för diskussion kanske. Men av alla projekt vi har har hemma hamnar nog just den drömmen på en ganska låg prioritet, finns annat som får gå före!

Ni då - vad har ni för drömprojekt hemma? Realistiskt eller orealistiskt?

9 kommentarer:

  1. Drömprojekt? Hm, kanske en ny häck som det nog blir till hösten...eller vår tänkta nya tvättstuga till vintern...? Vi får se :)

    SvaraRadera
  2. Hei fine Saravennen :)

    Så fine bilder :) Herlig sommeridyll :) Og så skjønne barn du har :) Ser ut som om de storkoser seg ute med sommer :) "Kor på" :) Så søt hun er :) Best med skor på da man går der ting kan stikke litt ja :)

    Så flink du er som ryddet opp hele "ingen manns land" :) Vi har også en sånn i mellom oss og den ene naboen, men vår ligger i en skråning, så der har det grodd litt mye igjen. Men nederst i skråningen begynner villbringebærene å komme nå - det er såå godt :)

    Drømmeprosjektet vårt er å bygge større veranda :) Men en ekstra garasje under :) Håper vi kanskje kan få begynt neste år :)

    Ha en fin sommeruke videre, fine vennen :)
    Klem og kos Lisa :)

    SvaraRadera
  3. Åh kära nån vad jag vill ha hus ibland... Blir lite avis. Ser så härligt ut! Det är väl mitt drömprojekt då.. (Hus)
    Och tusen tack för din rara kommentar!
    Ha en härlig dag i morgon. kram

    SvaraRadera
  4. Vad duktig du varit! Jag tror att det är Vintergröna du har på din första "gröna" bild. Har några såna själv.

    Vi har också en lika dan slänt som jag gick bananas på för nån vecka sen. Slänter är inte att leka med.

    Vi har nog uppfyllt alla våra drömmar i trädgården just i år. Vi byggde nytt för tre år sedan och har i princip kommit i mål. En dröm vore ju i och för sig att alla växter skulle vara fullvuxna. Och så lite asfalt framför garaget. Känns som ett litet projekt jämfört med allt vi gjort.

    Ha en fin torsdag.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  5. Ja nog har vi haft många drömprojekt under åren, en del har blivit av och en del har gjorts om x flera, som trädgården. Bhar ändrat rabatter och gångar hur många ggr som helst! Nu tog vi hit en trädgårdsarkitekt som ritade framsidan hos oss( den är störst och används mest ) så nu är vi verkligen nöjda! Inte var det dyrt heller1500 för framsida tror jag hon tog! Men man kan bara göra en sak i taget så det är bara att prioritera!
    Kram Helea
    Ang 80 åringar, min j sålde poool till en ensamn gubbe över 80 år och det är det bästa han gjort säger han!
    Oj lite många o i pool!

    SvaraRadera
  6. Drömprojektet som inte är möjligt inom den närmsta tiden är ett växthus:)
    Precis en sådan slänt hade vi i vår förra trädgård fast på vår var det gräsmatta. Jättekul för små barn att ha som pulkabacke på vintern och ett elände för den stackare som skulle klippa gräset på sommaren ;)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Underbart... Bara att bo i hus! Mitt drömprojekt är just det; hus. Antingen eget landställe eller hus permanent. Och efter det växthus och en hammock. Det ska väl inte vara omöjligt att uppfylla. Some day...

    SvaraRadera
  8. Ser lite dåligt på bilden men marktäckaren påminner om vinca a.k.a vintergröna. Googla och kolla!
    Drömprojektet för mig är att bygga en veranda och bygga ut huset. Det är nog realistiskt men frågan är när. Jag måste ta examen och få ett jobb först, den saken är klar. Mer orealistiskt är kanske att köpa marken bakom oss och ha djur där. Fast jag gillar inte att det skulle vara orealistiskt, det handlar bara om vad man är beredd att satsa!

    SvaraRadera
  9. Drömprojekt.... hmm får nog bli det där trädäcket. Vi skulle gjort det i år, men sen bestämde jag mig för att starta eget för pengarna istället ;)

    SvaraRadera

Vad glad jag blir när du skriver en liten hälsning till mig!