måndag 16 juli 2012

Duka med det finaste som finns. Även en måndag.

Mamma. Varför tar du massa kort på potatis?
Vad svarar ni andra bloggmammor på såna frågor egentligen? 
 Dagens inlägg handlar om en insikt som jag får emellanåt, jag undrar hur det är med er?

Nu under de lediga slappa dagarna har jag rensat en del i skåpen och fyllt kasse efter kasse med kläder och uddaporslin som ska lämnas till loppis. Känns underbart att få plats i skåp och garderober! Jag har också, på nytt, insett att så mycket fina skålar, fat och liknande sällan används just för att jag är rädd om dem eller ska använda bara vid särskilda tillfällen. Fest och kalas och sånt. Och egentligen. Varför? Finns ju en risk att grejerna aldrig används och den dag man vill ha den fina skålen så gillar jag den inte längre. Och det värsta (och otänkbara) alternativet, tänk om det för tidigt skulle komma en dag när jag inte längre har möjlighet att använda mina fina skålar eller det finaste porslinet..

Så dagens uppmaning både till mig själv men också till er andra som kanske håller hårt i de fina grejerna - använd finaste lerfatet till potatisen eller finaste porslinsskålen till såsen. Bara för att vi har fina saker! Bara för att vi kan!
 Den här tavlan hänger nu i vårt gästrum, själva planschen är från Gallerix och ramen är en RIBBA från IKEA. Gillar att den visar alla stadsdelar i staden vi bor i men också säkert ger lite ny kunskap till våra gäster som sover i vårt gästrum. Säkert nån stadsdel mor-farföräldrar eller andra inte har koll på?
Önskar en skön måndagskväll - barnen ska stänga av barn-TV och så ska vi ta en kvällspromenad i den vackra kvällsolen!

11 kommentarer:

  1. Jag håller med dig! Finsakerna ska användas! Jag använder allt mitt ärvda fina porslin och handdukar etc.
    Kram Helena

    SvaraRadera
  2. Ja har ju inga barn hemma längre, men en gubbe som undrar om ha får börja äta någon gång. Jag använder nog alla finsaker jag har i skåpen både till vardags och till fest.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  3. Min stora pojk tycker att vi ska ha finglas (sådana på fot) varje dag helst när vi äter och varför inte egentligen, det blir ju lite roligare att äta då!
    Kram Lina

    SvaraRadera
  4. Mycket klok fråga. Varför tar vi galet mycket kort på konstiga saker, över lag? Haha! :-D

    Kram M

    SvaraRadera
  5. Åh här var det många fina inlägg! Visst är det svårt att hinna med alla sina favoritbloggar nu under sommaren?!
    Fina loppisfynd och IKEA-bygget.
    Själv har jag två serviser som jag bara använder vid fest. Det känns helt ok med mig att det är finporslin! Jag är rädd om det men använder det ändå regelbundet. Men vinglas som Lina ovan skriver om, det tar jag ibland både till vatten och annat.
    Hoppas att du snart är frisk och kan träna!
    kram Christin
    ps vår trädgård är ca 1000kvm så det är gott om plats att fylla ut. Vi försöker ta bort lite gräsmatta varje år så att det inte bara är en stor fotbollsplan. Kul att du gillar alla mina idéer! Har så många som vill ut, men när ska tiden räcka till?!

    SvaraRadera
  6. Det där har jag också funderat på. Jag tror minsann jag ska tänka på dina kloka ord och verkligen ta fram det där fina som bara står. / Nettan

    SvaraRadera
  7. Väldigt intressant det du skriver om att använda sina saker - vi har pratat om det här det sista året, nu ska grejerna användas, det är ju ganska fånigt att vara så rädd om materiella ting att dom bara står i skåp. Sen kan det ju vara så att man har någon liten skål eller kanna eller vad som helst som betyder nåt alldeles speciellt och då kan man ju vara rädd om den då......Vi har för många saker helt enkelt och ibland känns det som om prylarna styr mig/oss och så ska det nog inte vara. Intressant inlägg!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  8. Jag jobbar på att göra som du, använda de "fina" sakerna OFTA. Det underlättar om de fina sakerna inte är särskilt dyra... :-)
    Läser dina vackra ord om dina barn, femåringen och två-och halvtåringen, och tänker att våra barn är lika gamla, och jag njuter av samma saker som du gör. Visst är det härliga åldrar...! Kram

    SvaraRadera
  9. Jag började samla på ett riktigt dyrt porslin för länge sedan (20års-åldern någonting). Fick någon del till födelsedag och jul och andra speciella tillfällen. Finporslinet plockades bara fram vid särskilda tillfällen. Idag plockar jag fram det när lusten faller på. Varför stå och samla damm liksom? Mycket bättre att det används. Det är roligt att byta. Idag har jag fler olika porslinsserier es jag har så svårt att bestämma mig eller avstå från vissa saker när jag springer på något i affären. Det är en saling blandning av GreenGate, Pip Studio, Mateus, Bruka, Wedgewood, TineK. Däremot är jag allergisk att blanda. Det går inte. No no. Eventuellt om det är något enfärgat som det flesta Mateuporslin är. Fra för finporslinet. Helt klart

    SvaraRadera
  10. Vilken urläcker tavla! Jag kan såklart inte ha just den här...eller det kan jag väl, det vore nästan kul :)

    Mina ungar rycker numer på axlarna när jag drar fram kameran "bloggmaterial eller?"... :)

    Här har vi faktiskt sedan några år tillbaka helt gått över till att använda "finporslinet" till vardags. Även besticken kör vi till vardags. Inte de i silver dock... För jobbigt att putsa, annars hade vi nog det. För precis som du säger. Det är väl meningen att det ska användas. Inte ligga i ett skåp och damma igen. Det värsta som kan hända är att det blir utslitet. Det var väl också meningen egentligen...?

    Kramar till dig!

    SvaraRadera

Vad glad jag blir när du skriver en liten hälsning till mig!