onsdag 25 juli 2012

Rättika!

I år gjorde vi ett försök att odla rättika! Jag har alltid gillat sushi och främst den inlagda rättikan så vad passar bättre än att odla själv? Eftersom jag fortfarande håller mig till lågkolhydratkost är liksom sushi inte nåt jag äter men för den skull vill jag kunna äta av tillbehören!

Jag letade på nätet efter ett recept och valde ett enkelt recept som påminner om hederlig sillinläggning:
2 dl vatten och 0.5 dl ättika, till det en matsked socker och sen en skvätt citron (jaja, lite socker får det bli denna gång..). Skalade och skivade rättikan så tunt som det gick. Har inte smakat än utan låter det stå till sig över natten.

2 kommentarer:

  1. Jag tänkte på det idag... att tillbehören är det godaste vad gäller sushi... ingefäran, wasabin och soyan... :D

    SvaraRadera
  2. Duktig du är som hinner egna odlingar! Kram

    SvaraRadera

Vad glad jag blir när du skriver en liten hälsning till mig!