måndag 9 juli 2012

Soliga Smögen!

En av de där dagarna i stugan åkte vi till Smögen, soliga steniga Smögen! Så vackert det är där! Ni som varit där vet vad jag menar, att åka över bron från Kungshamn till Smögen är som att öppna dörren till en annan värld! En värld som kryllar av segelbåtar, släta klippor och salt hav! En helt annan luft än den jag är van vid, en luft som luktar av hav och av sol! Och vad finns det mer i Smögen? För all del, en hel del stekiga båtar och båtägare också.. Svenska och norska flaggor som vajar om vartannat. Vackert vackert!

Vi åkte en eftermiddag för att få vara med om en hederlig gammaldags fiskauktion och kanske få uppleva hur fyrtio kilo torsk eller tjugo kilo räkor byter ägare. Vi fick upptäcka att tekniken har kommit ikapp även denna hederliga gammaldags handel, istället för att kepsklädda gubbar står med sedlar i hand och mumlar torskbud på löpande band så sker nu denna handel via nätet. Förstås! Och då menar jag inte fisknätet, utan Internätet. 

Vi fick istället nöja oss med att besöka fiskhallen och titta på havets läckerheter, en omgång havskräftor fick följa med oss hem och bli del av den dagens kvällsmat! Tack för denna gång - soliga Smögen!!
Maneter i all dess storlekar..

11 kommentarer:

  1. Så herlige bilder, vennen :) Sommer!! :)

    Broren min seilte i Smögen i fjor, og elsket det, og jeg skjønner godt hvorfor :) Ser kjempekoselig ut :)

    Ha en fin sommerdag, vennen :)
    Klem og kos Lisa :)

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga bilder!
    Maneter verkar inte så trevliga :(
    Hoppas allt bra med dig?
    Ha en fin kväll!
    Kramen♥

    SvaraRadera
  3. Vilka fina bilde! Det var länge sedan jag var i smögen, men just fiskeauktionen är ju lite speciell och rolig att kolla på, så synd att det inte är som förr! Kram Helena

    SvaraRadera
  4. Så härligt ni verkar ha haft det! Fina glimtar du bjuder på.
    Och det där med maneter och tång. Det är en vana helt enkelt. Jag är uppvuxen i Blekinge, där har vi gott om öronmaneter och blåstång. Men träffar jag på sjögräs och brännmaneter... då är jag inte så tuff längre ;)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Härligt värre! Där var vi förra sommaren. Gillade allt utom Smögenbryggan, som jag tyckte liknade en tävling i största båten och mest pengar... Inget för oss:)

    SvaraRadera
  6. Härliga foton! Och havskräftor är inte fy skam. :-)

    Kram

    SvaraRadera
  7. Härliga bilder!
    Njut, kramar.
    ( undra om det inte är meningen att jag ska springa...kan knappt gå med mina svullna blodiga smalben, jävla frys!)

    SvaraRadera
  8. Härliga bilder! kul att du hittade till mig så att jag kunde hitta dig, kram

    SvaraRadera
  9. Alldeles fantastiskt ljuvliga bilder!!

    SvaraRadera
  10. Lätt att bli förälskad i Smögen. Har tillbringat många somrar där. Dags att visa barnen något annat än Sthlms skärgård tror jag. Kram

    SvaraRadera
  11. Smögen är barndomsminnen. Bodar med färgglada t-shirtar. Baguetter med röror. Båtar i hamnen och så doften av salt och tång. Mysigt!

    SvaraRadera

Vad glad jag blir när du skriver en liten hälsning till mig!