tisdag 10 juli 2012

Väldigt Viktigt Väder Va?

Jag blir så trött på väder! Eller jag blir inte trött på väder i sig utan jag blir trött på alla dessa väderprognoser i alla olika TV-kanaler, websidor och tidningar. Har säkert fem appar i min mobil som kan guida mig om vädret just nu, både där jag är och dit jag ska eller för all del där jag vet att människor jag känner befinner sig. Fem dygn. Tio dygn. Grillvädret ikväll. Vädret närmaste timmen, närmaste fem minutrarna. Vädret just nu?! Riktigt tröttsamt tycker jag..

Ibland är det som att vi tappar förmågan eller möjligheten att helt enkelt göra en egen bedömning av vädret och vad man ska ta på sig eller vad man ska ta med sig på utflykten. Det är ju egentligen bara att sticka ut näsan på balkongen/ ur förtältet/ i trädgården/ ur stugan för att bilda sig en bra egen uppfattning om läget. Inte svårt. Men säger väderprognosen att det blir regn klockan två vågar vi liksom inte tro på annat än att det blir regn just klockan två, att det sen är klarblå himmel en timme tidigare blir liksom sekundärt. Varför är det så? Varför har vi låtit tekniken bli så viktig?

Hur funkar ni? Håller ni koll på alla prognoser eller kör ni på känslan? 



11 kommentarer:

  1. Det beror på. Är det en helt vanlig dag så kollar jag inte några väderprognoser. Men när jag har rest så har jag kollat hur det ser ut dit jag ska. Samma om jag planerar att göra något som är väderberoende.

    SvaraRadera
  2. så fin blogg jeg fant:-)
    Jeg legger meg til som ny følger hos deg.
    gleder meg til å se flere fine bilder og god inspirasjon !!
    Været får vi ikke gjort noe ved, så det er bare å komme seg ut uansett vær !
    gode klær er tingen :-)
    God klem

    SvaraRadera
  3. Jag tittar aldrig på väderprognoser. Det blir vad det blir. Läste en stor undersökning som gjorts, på SMHI's, YR's och en tredje parts prognoser, i två eller tre månader (minns inte). SMHI's hade bäst träffsäkerhet.....med 49%. Det säger en hel del tycker jag. Alltså inte så stor idé att kolla.

    Ha en fortsatt skön sommar, oavsett väder ;-)

    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. När vi skulle putsa garaget så kollade vi smhi appen ofta, men det stämde inte så bra. Ibland stämmer det kanon. Bäst här är oftast det danska vädret, dmi. Annars, som du säger, stick ut näsan och känn! Ta med ett paraply för säkerhets skull ;)

    SvaraRadera
  5. Jag kör lite både och!
    Nästa vecka ska jag dock kolla upp lite extra! Då ska vi tälta i Tylösand! Hoppas, hoppas på sol!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  6. Lite kollar jag allt... Nu när det har varit lite brist på sol vill jag inte välja solldagen till museibesök iallafall... Men jag kan allt hålla med dig, det blir lite mycket fokus på väder. Och man kan ju inte ägna dagarna åt att vänta på bättre väder...
    Kramar

    SvaraRadera
  7. Hei vennen :)

    Jeg titter innimellom, men har funnet ut at det sjelden stemmer ;) Iallefall ikke før dagen før ;)

    Neste uke drar vi til Danmark så titter litt der nå om dagen ;)

    Ha en fin sommerkveld, vennen :) Håper sola skinner på deg i morgen!! :)
    Klem og kos Lisa:)

    SvaraRadera
  8. Haha, håller med, har två appar o ingen visar samma väder inför morgondagens besök på grönalund. Ska bli spännande att se vilken som har rätt....

    SvaraRadera
  9. Ha ha, jag det finns hur många prognoser som helst men sällan nån som stämmer...
    Jag kollar allt lite...men jag har lärt mig att skiner solen så gäller det att ge sig ut :)

    Kram

    SvaraRadera
  10. Har tre appar i mobilen, alla säger olika! Blir så trött att det aldrig stämmer! Skulle kunna vara meteorlog själv tror jag!
    Kram helena

    SvaraRadera
  11. Haha, prognos beroende eller ej, men väderfixerade är vi väll så gott som alla i det här landet :) Jag försöker ta det som det kommer men det är svårt... :)

    SvaraRadera

Vad glad jag blir när du skriver en liten hälsning till mig!